Dag Datsun-Vrienden

Ik ben Gunther Dams en deel graag met jullie mijn verhaal over

mijn allereerste auto, een blauwe Datsun Cherry 120 FII Coupe.

Met deze wagen behaalde ik ook mijn rijbewijs in 1988!

Deze wagen werd occasie aangekocht voor 30.000 Bfr op de Automarkt van de Boomsesteenweg.

Ze had toen al een beetje roest aan de kofferklep, wat de ziekte was en is van dit model.

Drie jaar lang reed ik met deze wagen zonder kosten naar school en heb voor de schoolpoort mijn

examens geleerd.

De leerlingen lachten me uit want iedereen reed toen in die periode met een Golf 1.

Het maakte mij niet uit want mijn model was gewoon mooier en sportiever!

Toen ik na mijn legerdienst ging werken, en wat meer centjes had, heb ik de Cherry verkocht met mijne stomme kop! Hij reed nog heel goed, maar ja, jong en onbezonnen, ik moest en zou een BMW hebben.

Dat had ik achteraf bekeken beter niet gedaan want die wagen was nogal dorstig en dronk graag een twaalftal liter benzine en daarbovenop had ik maar de helft kofferruimte!

Bovendien waren de onderhoudskosten al helemaal niet om mee te lachen.

De jaren verstreken en als er over auto’s gesproken werd had ik het over mijn Datsun, doch niemand kende dat model nog.

In 2017 vond ik hem dan op 2de hands.be en alle herinneringen kwamen terug.

Toen we gingen kijken stond ze daar, buiten in de sneeuw en ijzel. Een grijze FII Coupe waarmee nog dagelijks werd gereden. Die moest ik redden!!

Het is de X versie, zoals mijn eerste maar dan zonder de striping. (Kale versie zonder opties).

Na wat opzoekwerk heb ik de zoon van de eerste eigenaar gebeld. Die vertelde me dat zijn vader deze X versie bestelde zonder enige optie, zelfs het legplankje en de striping wou hij niet.

Hij wou in ruil en wat opleg wel het interieur in volledig simililederen 2 tone (oranje/zwart) wat tot op vandaag nog in prachtconditie is.

Dit interieur is zeer uniek want het oranje gedeelte in de stoelen was altijd in stof!

Nu was het een hele uitdaging om alle opties van 40 jaar geleden terug te vinden.

Via de Datsun-Vrienden-Belgie ben ik écht geholpen geweest.

Roel Jooris had de striping, Willy D’Hondt het legplankje en Iwan Vlaar het stoffen hoedenplankje. Waarvoor ik nog steeds oprecht dankbaar ben, zonder hen was dit nooit gelukt.

Het heeft me nog een jaar gekost om de volgende opties te vinden:

- Klokje

- Toerenteller

- Achterruit Louvre

- Windschermen

- Middenconsole

- Auto radio

- Air conditioning

Naar de aluminium strips binnenkant onderkant deurstijl ben ik nog op zoek.

Ondertussen staan er al 3 FII’s gedemonteerd op de zolder omdat de onderdelen heel moeilijk te vinden zijn. Hiermee heb ik al veel mensen uit verschillende landen kunnen helpen. Daar doen we het tenslotte voor als Datsunvrienden onder mekaar.

Mijn FB vriend Bartos Rozanski uit Polen is zo een exemplaar aan het restaureren en ging trouwen in 2018.

Zijn FII coupe zou tegen die tijd niet af geraken. Voel je het al komen? We spraken af dat de bruid van niets mocht weten en dat we zogezegd met het vliegtuig zouden komen.

Heel mijn koffer vol met gereedschap, materiaal en voor hem nog wat onderdelen, je weet maar nooit!

We maakten er een auto-week vakantie van met 2 overnachtingen onderweg zodat we ook tijdig konden genieten en rusten om zo ook ten volle van die huwelijksdag te kunnen genieten.

Totaal een 3500 km zonder een schroevendraaier of gelijk wat te gebruiken. Zelfs de bus olie was niet nodig!

Het was een vlekkeloze vakantie naar een prachtig land en fantastische gastvrije mensen!

Met een Datsun koop je niet alleen een auto, je leven verandert enorm op sociaal vlak en je krijgt er ontzettend veel vrienden bij.

Dat Datsun-virus heeft me echt wel serieus gebeten want ondertussen heb ik een 2de FII (een rally versie) en een Datsun Roadster Fairlady

Maar daar kom je meer van te weten in mijn volgende rubriek.